Its all about life.. the untold experience? Exclusively delivered to whom it may concerns...

Tuesday, November 08, 2005

Selamat Hari Raya... bahagian 1 - Kg Ku

Assalamualaikum... Greetings... Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Batin...

Hemm... kali ni aku nak ketengahkan perjalan aku berhari raya... boleh kata setiap tahun ini lah aktivitinya.. kecuali berhari raya di IPOH..

Isnin 31.10.2005 - Setelah penat bekerja... bukak posa, jumpa nata ngan finas kat midvelly buat "closing", Aku berkesempatan untuk final shopping ngan finas.. pegi beli selipar raya.. hahahah raya pun ada selipar tau!!.. thanx finas... jam dah menunjukkan tepat kul 10 malam masa untuk berangkat pulang ke kampong halaman... ipoh. sesampai je di rumah kat tmn permata aku jemput along aku en Hafeez, dan achik aku en Fadhil... vroooommmm.. deruman enjin dan ekzos ala ala sporti mengaum menggeruni jalan MRR2, mulut Highway utara selatan di sg buluh dituju.. banyak jugak kereta.. aduh!! kompom penoh nyer hentian2 makan kat highway.. takpe.. asalkan bekalan asap ada smua OK!!.. aku bawak Wira Aeroback Hitam Special Edition 1.5 dengan kelajuan maksimum 110 km sejam.. heheh.. kadang2 tu terlajak gak ke 120, 130 km... tp untuk tempat2 gelap je la.. sampai... minyak dalam 45 ringgit dan tol dalam 23.30 sen.. resit kena simpan leh claim nanti, biasala co sendri la katakan.. hehhehehe... Sampai ipoh je kami minum dulu teh tarik kat stesen bas baru medan gopeng... oh ya... no more medan kid... yeah!! tempat gua gak power!!.. Sampai umah dalam kul 3 pagi la...

Selasa 01.11.2005 - Apa buat? Membongkang? Tak dapat!! kena la kemas2 umah... kena la angkat itu, ini, pasang langsir.. tukar karpet.. pergh!!! pegi pasar ramadahan kat medan gopeng mencari karemel.. last2 cuma dapat kuih k.... alamak tak ingat lak... tapi karemel nye pasal sampai taman cempaka aku jejak... nak buat camner rezeki takde.. Lepas bebuka.. solat maghrib berjemaah kat ruang tamu yang dah menjadi bilik achu.. en lutfi.. then achu dah lesap ngan member2 konon nak terawikh kat masjid.. yang aku rasa dia cuma buat 8 je.. hheeheheh... lpas tu gi main mercun agak nye... fuh teringat zaman bebudak dulu... gi terawikh, 8 je... then tunggu moree, makan free sapa tak nak... then ke rumah Fadhil bin Dato Azman untuk layan mercun... pergh!!! Aku, along, Mat, fadhil, sham.. itu la kawan aku.. yg skarang entah kat mana tak dapat aku nak trace... fadhil... ada, aku segan.. bawak m5, anak dato.. duduk rumah macam istana.. lg pun budak MC... tak gitu nata? Hahahaha..

Rabu 02.11.2005 - Best nyee.... tinggal beberapa hari je lagi nak raya... oopsss tinggal beberapa jam lagi la!!... baru aku sedar... lepas buka, solat maghrib.. suasana malam raya tu takde.. macam smua org tak excited lak... biasa kat kampong kami ramai2 tunggu depan TV.. pengumuman raya.. kalau kat Kuala Kangsar... lepas pengumuman je bergegas ke Istana ada jamuan Hari Raya... ikut la berarak blakang van sambil bertakbir... kalo kat kulim lak.. kami gi masjid bertakbir, then main merim dulu.. gi minum teh tarik seraond... jaga lemang.. kalo kat sg besar lak.. duduk kat surau parit 1 tu bertakbir.. balik masak ketupat dan rendang... sambik mendengar dentuman meriam buluh!!! pergh!! hari raya!!.. tp kali ni kat ipoh.. sunyi.. tinggal aku ngan adam je yang ngadap TV tunggu pengumuman raya... YEAH!!! Esok raya terus ku jerit!!! lepas tu secara sepontan bertakbir sorang2... lpas tu along datang join then ateh datang... achu?... dah hilang gi umah kawan kata nya.. mercun la tu apa lagi... achik dah hilang ke umah anak datuk mazlan.. makan kek raya kata nye.. lantak la.. dan 1 lagi yang lain ialah.. orang lain sebok menggosok baju melayu raya... aku rupa2 nye tak de.. baju melayu kawin aku yang nak ku pakai rupa2nya ada kesan terbakar.. argh!!! tensen... so.. pakai baju omputeh la... Bini ku, pNot tengah sebok menjahit baju... aku suruh beli tak nak.. kan dah terkial2 menjahit... nak cepat siap... ye la... nak kena tolong ummi masak untuk esok lak...

Khamis 03.11.2005 - Se awal 6 pagi dah bangun... health, wealth, success... kan nata? siap mandi... solat subuh, makan, mandi kan adam, siap ke masjid... alamak.. rupanya dah 8 stengah... bergegas capai kunci kreta dan trus ke MASJID SULTAN YUSOF Rapat Setia... aduh, solat kat jalan lagi... boleh kata tiap2 tahun solat kat jalan... tu la sapa suruh lambat yeop... Lepas solat makan... dan bermula la sesi perjalanan yg panjang... Kuala Kangsar, Taiping, Kulim(umah tok... bapak abah aku + mak tiri dia), Sg Petani...

Jumaat 04.11.2005 - Hari ini renda2 sg petani... ke rumah tok itu, tok ini... lepas solat jumaat berangkat ke kota kuala muda(umah mak tok...mak abah aku + bapak tiri dia), dalam kul 9 malam bertolak lah aku ke Sg Besar selangor... penat sungguh!! sampai kul 3 pagi.. macam2 dugaan aku lalui semasa dalam perjalan ke sg besar... dengan kerbau melintas ketika aku bawak dalam 110km... lembu terbaring tengah jalan... keta eksiden ngan kembu lagi... road block selepas selekoh tajam... nyaris nak terlanggar polis tu... "nak gi mana dik?" "sg besar"... muka berkerut... "sg besar kenapa lalu kot sini?".. "jalan potong". Ipoh - Bt Gajah - Tanjung Tualang - Kg Gajah - changkat lada - ulu dedap - hutan melintang - sabak bernam - sg besar... ini la pitstop tak pun target place untuk aku race... tak la boring sangat... ala macam main relly keta... hehehe... macam power je rasa nya.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home